Bancherii au un ghid pentru restructurarea creditelor ipotecare cu recomandari privind discutiile cu clientii si solutiile care pot fi aplicate pentru evitarea executarii silite.
Suspendarea temporara a platilor in contul principalului, aplicarea unei dobanzi zero pe perioada determinata, capitalizarea restantelor, reducerea dobanzii si/sau prelungirea duratei contractului se numara printre principalele solutii de restructurare a unui credit ipotecar incluse intr-un ghid avizat de BNR.
Clientii bancilor care nu mai reusesc sa-si ramburseze creditele ipotecare din cauza intrarii in somaj sau a scaderii veniturilor pot discuta cu bancherii cinci mari tipuri de variante de restructurare a imprumuturilor.
Conform recomandarilor din ghidul elaborat la nivelul Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), proiectul de restructurare a unui credit trebuie sa aiba in vedere stabilirea unui grad de indatorare al clientului de cel mult 35% din venituri si sa se bazeze pe un grafic de rambursare "realizabil si rezonabil".
Din punctul de vedere al bancherilor, restructurarea creditului reprezinta o "concesie" facuta clientului si nu un "drept" al acestuia.
Regula numarul unu ar fi ca orice client care incepe sa aiba dificultati la rambursarea ratelor sa mearga cat mai repede la banca pentru a discuta solutii de usurare a efortului de plata. Scopul principal: evitarea acumularii de dobanzi si penalitati care sa duca la intrarea in incapacitate de plata si executarea silita a clientului prin vanzarea locuintei la licitatie.
Una dintre recomandarile de baza pentru bancheri este sa nu inceapa procedurile de executare silita a clientului atat timp cat sunt in curs discutii pentru gasirea unei solutii de restructurare a creditului restant.
De asemenea, bancherul ar trebui sa raspunda rapid oricarei propuneri de restructurare venite din partea client