Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut in 2009 cu 42,6%, la 1,42 mld. euro.
In sectorul IT vanzarile au scazut cu 53,5% in ultimul trimestru al anului trecut comparativ cu aceeasi perioada a lui 2008, ajungand la 120 de milioane de euro, potrivit unui raport al companiei de cercetare GfK Romania despre evolutia vanzarilor bunurilor de folosinta indelungata in 2009.
La nivelul intregului an, vanzarile de produse IT au avut un declin de 51,6%, fiind unul dintre sectoarele cu cea mai proasta evolutie dintre cele monitorizate de GfK. Cea mai mare scadere a avut-o anul trecut segmentul echipamentelor de birou, 53,8%.
Potrivit studiului companiei de cercetare, in ultimul trimestru echipamentele de birou au totalizat vanzari de 13 milioane euro, cu 30% in crestere fata de al treilea trimestru al anului 2009.
Piata de echipamente telecom (care urmareste in principal vanzarile de telefoane mobile) a scazut cu 33,7% comparativ cu al patrulea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 73 milioane euro. Desi piata de telecomunicatii s-a redus cu 30,1%, in trimestrul patru, in perioada sarbatorilor de Craciun s-au cumparat produse in valoare de 73 milioane euro, cu 20% mai multe comparativ cu vanzarile din iulie-septembrie. "Producatorii si-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touchscreen, incurajati fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant si a functiilor de fotografiere", se arata in studiul GfK.
In 2009, romanii au achizitionat electrocasnice mari in valoare de 334 milioane euro, ceea ce reprezinta o scadere de 37% fata de 2008, preferintele acestora indreptandu-se catre produsele cu o tehnologie mai putin avansata. Vanzarile din perioada sarbatorilor de iarna au reusit sa salveze insa T4, valoarea electrocasnicelor mari vandute fiind de 93 mil. euro, cu