"Retailul de vin se va polariza spre extreme. In segmentul "popular", adica sub mediu, consumul se va indrepta catre produsele mai ieftine chiar daca va insemna iesirea din aria acoperita de vin. Bauturile "pe baza de vin" sau BFL-urile (bautura fermentata linistita, un fel de vin intermediar - n. red. ) fiind primele vizate. Se va consolida pozitia de mijloc, iar in segmentul premium si superpremium intrevad cresteri", spune Catalin Paduraru, unul dintre actionarii retailerului de vin Vinexpert.
Pretul mediu in industria vinului este de 9-10 lei pentru o sticla de vin, iar in categoria vinurilor superpremium pot fi incluse cele care costa mai mult de 30 de lei.
Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar, spunea recent pentru ZF ca in 2009 cel mai bine a mers segmentul economic de pret, pentru ca s-a observat o migratie a consumatorilor spre acest nivel de pret in detrimentul zonei medii.
"Scaderea pretului poate fi un reflex. Segmentarea si pozitionarea corecta sunt insa miscarile castigatoare. Comunicarea, reclama propriu-zisa trebuie sa devina obsesia numarul unu", a spus si Catalin Paduraru, de la Vinexpert.
Investitiile in promovare in industria vinului se mentin la un nivel extrem de redus comparativ spre exemplu cu piata berii, unde marii jucatori vin cu sume cuprinse intre 5 si 15 mil. euro anual in promovare si marketeaza cel putin doua, trei branduri din portofoliu anual. Paduraru spune ca in 2008 cele mai mari investitii in promovare derulate de un producator au atins 1 mil. euro. "Cu cativa ani in urma nu exista deloc promovare, acum sunt preocupari in acest sens. Le vad insa insuficiente. Cat timp nu exista un plan pe termen lung, nu au nicio sansa", este de parere Catalin Paduraru.
Giganti vs nou intrati
Tendinta de migrare a consumatorului pe segmentul scazut de pret se reflecta si in evolutia pietei de vin, care anu