Festivalul „Flamenco clasic şi noile genuri“ a început în Bucureşti într-o zi cu circulaţie blocată de nămeţi, dar a atras la Teatrul Odeon incredibil de mult public. Seria de manifestări din cadrul festivalului este organizată de Institutul Cervantes din Bucureşti şi de Ambasada Spaniei în România, cu sprijinul Agenţiei Andaluze de Flamenco.
Începutul evenimentului a fost marcat în serile de 8, 9 şi 10 februarie prin trei spectacole de dans flamenco la Odeon, susţinute de trupa condusă de dansatoarea Yolanda Osuna Linares. Formatul tradiţional de tablao flamenco s-a desfăşurat sub titlul generic „Sentimente/ Sentimientos", alături de Yolanda Osuna şi de dansatoarea Beatriz Osuna evoluând La Divi (María Rosa Navarro Villanueva, cantaora - voce) şi El Niño Seve (Severiano Jimenez Flores, chitarist).
Toate secvenţele spectacolului au fost gândite pe ritmuri specifice dansului flamenco, mult mai variate şi mai diferite decât ne putem închipui (martinete, seguirias, granaina, solea, tientos, malagueñas, guajiras, alegrias şi bulerias) şi au atras publicul prin autenticitate, dar şi prin colorata prezenţă a dansului.
Este clar că ritmurile specifice atrag, iar dansul are aportul său dinamic, dar încercarea de a prezenta conceptul flamenco doar prin muzică este mai pretenţioasă. Iar ceea ce urmează în Festivalul „Flamenco clasic şi noile genuri" este mai mult muzică pură.
Doisprezece timpi magici
Chiar dacă suntem tentaţi să nu o recunoaştem, noi, aici în Balcani, asociem icon-ul flamenco doar cu poza celor doi dansatori - el cu braţele ridicate într-o postură uşor narcisistă în faţa propriei splendori, iar ea cu o mână ridicând poalele dantelate ale rochiei, dezvăluind misterul gleznei, în timp ce cu cealaltă ţine graţios nelipsitul evantai - totul pe fundalul sonor al celor patru armonii coborâtoare şi al rafalelor ritmice ieşite din tocurile