Am participat recent la Gala Autobest la Moscova, eveniment de primă importanţă pentru presa auto est-europeană.
România nu este doar reprezentată în AUTOBEST, dar este şi fondatoare a acestui foarte important juriu internaţional. Dincolo de succesul evenimentului, nu am putut să nu arunc o privire despre cum merge Rusia, dar şi celelalte ţări din regiune. Şi, poate spre marea surprindere a multora, avem mult mai multe asemănări decât ne-am aştepta.
Moscova arată destul de mult ca Bucureştiul. Este cenuşie, un trafic infernal, cu două-trei ore de la aeroport până în centru. Poţi să vezi destule limuzine - mai ales în centru -, dar şi destule maşini vechi, în frunte cu celebrele Lada şi Moskvici care se importau şi în România comunistă.
Este la fel de frig, poate chiar mai rău ca la noi, iar drumurile arată cam la fel dacă înţelegeţi ce vreau să spun. Partea cea mai neplăcută este că piaţa auto a căzut cu peste 50%, exact aşa cum s-a întâmplat şi la noi. De unde Rusia trebuia să devină cea mai mare piaţă a Europei, depăşind Germania, acum are probleme serioase de existenţă.
Chevrolet, marele câştigător al premiului AUTOBEST 2010 cu modelul Cruze, este cea mai importată marcă din Rusia. Dacă în 2008 s-au vândut aproape 250.000 de unităţi, anul trecut abia a trecut de 100.000, iar pentru 2010 toată lumea evită să dea cifre. În afară de optimismul oficial care vine direct de la Kremlin, specialiştii independenţi se abţin. Nici alte pieţe din jurul Rusiei nu sunt pe roze. Spre exemplu, marele Belarus înseamnă de fapt o piaţă de vreo 10-12.000 de unităţi! Este mai mult decât foarte grav. Criza nu-i ocoleşte nici pe cei mai puternici...