Rambursarea de TVA a reprezentat principalul element al inspectiilor fiscale derulate anul trecut, lucru care va continua, cel mai probabil, si in 2010, apreciaza Daniel Anghel, partener in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania si lider al departamentului de impozite si taxe indirecte.
“Una din lectiile pe care le-am invatat in 2009 a fost ca rambursarea de TVA a reprezentat unul din cele mai importante elemente ale inspectiilor fiscale. Probabil ca acest lucru se va pastra si in 2010. Mai mult, rambursarea de TVA este dureroasa pentru mediul de afaceri daca nu vine la timp”, a spus Anghel, in cadrul forumului de legislatie si fiscalitate TaxEU.
Potrivit acestuia, in perioada februarie – noiembrie 2009, peste jumatate din rambursarile de TVA care trebuiau sa ajunga in buzunarul companiilor, au avut intarzieri.
“In privinta rambursarilor catre rezidenti, acestea reprezinta un cosmar birocratic, in vreme ce rambursarile pentru nerezindenti ajung sa dureze si mai mult de un an”, mentioneaza Anghel.
Problema intarzierii rambursarii de TVA ar putea fi rezolvata prin alocarea de resurse umane suplimentare la nivelul echipelor de control ale autoritatilor fiscale.
“Ar fi o solutie foarte buna alocarea mai multor oameni care sa faca inspectiile fiscale. De asemenea, atata timp cat nerezidentii pot cere online rambursarea TVA, sistemul ar putea fi extins si in cazul rezidentilor”, subliniaza partenerul PwC.
Anghel spunea recent pentru Wall-Street ca problema rambursarii de TVA cu care se confrunta companiile ar putea fi solutionata prin cesiunea de creante, procedura pe care trebuie sa o solicite contribuabilul.
Unul din sectoarele care a fost direct lovit de intarzierea rambursarii de TVA este cel al constructiilor, care s-a contractat anul trecut cu 17%, pana la 12,2 miliarde de euro.
La sfarsitul lunii ianuarie, datoriile pe