Cele mai mari cinci agentii de turism de pe piata au avut incasari mai mici cu 50 de milioane de euro anul trecut, scaderile ajungand si la 40%.
Cele mai mari cinci agentii de turism de pe piata romaneasca, Happy Tour, Eximtur, Aerotravel, Perfect Tour si Marshal Turism au avut anul trecut incasari totale mai mici cu aproape 52 de milioane de euro fata de anul 2008, cand incasarile erau de 180 de milioane de euro, potrivit unei analize a ZF.
Prima scadere din ultimii zece ani pe piata agentiilor de turism a fost inregistrata anul trecut, valorile fiind cuprinse intre minus 8% si minus 42%, potrivit jucatorilor din piata.
Activitatile cele mai afectate de conditiile economice au fost vanzarea de bilete de avion si de sejururi in strainatate, segmente care contribuie cu peste 50% in cifra de afaceri a celor mai mari cinci agentii de turism, cu exceptia companiei Eximtur din Cluj, concentrata pe turismul intern.
Astfel, principalii cinci jucatori de pe aceasta piata au incasat anul trecut 128 de milioane de euro, potrivit rezultatelor preliminare transmise de Happy Tour, Aerotravel, Perfect Tour si Marshal, ceea ce inseamna ca vanzarile acestora s-au diminuat per total cu 30% raportat la anul anterior.
Singura agentie care nu a raportat rezultatele financiare pe anul trecut este Eximtur din Cluj, care avea in primele noua luni o scadere cu 23% a cifrei de afaceri. ZF a estimat cifra de afaceri anuala a agentiei luand in calcul ritmul mediu de scadere al pietei cu 30%.
Astfel, topul agentiilor de turism este condus ca si anul trecut de Happy Tour, agentie preluata la sfarsitul anului 2007 de fondul de investitii spaniol GED Eastern Fund II, parte a companiei spaniole GED Capital Management. Afacerile agentiei au scazut cu 42% anul trecut, la 29 mil. euro, potrivit reprezentantilor companiei. Si compania Aerotravel Lufthansa, a