În clasamentul filmelor din competiţia Festivalului de la Berlin, realizat de revista „Screen“, debutul lui Florin Şerban a fost depăşit de „How I Ended This Summer“ al rusului Alexei Popogrebski. La Berlinală, Oana Pellea, Ion Sapdaru şi Răzvan Vasilescu au urcat pe scenă miercuri seară, la premiera filmului „Bibliothèque Pascal“ de Szabolcs Hajdu.
Al patrulea lungmetraj de cinema al regizorului maghiar (care anul trecut a făcut parte din juriul TIFF-ului clujean) a fost inclus aici în secţiunea „Forum".
Film nonconformist
Din distribuţia sa mai fac parte şi alţi actori români, printre care Mihai Constantin şi Andi Vasluianu, toţi foarte bine integraţi într-o producţie nonconformistă.
La început, citind filmul în cheie realistă (indus în eroare de „coperta" sa), am fost deranjat de personajele şi de situaţiile şarjate, însă am realizat pe parcurs că asist la fabulaţiile exuberante ale protagonistei (excelent interpretată de Orsolya Török-Illyés, soţia regizorului).
Mona, personaj creat parcă de Terry Gilliam, îşi construieşte propria lume, în perpetuă schimbare, pentru a se refugia în faţa realităţii care
nu-i oferă nicio şansă. Cred că Szabolcs Hajdu a reuşit ce şi-a propus, zguduindu-le spectatorilor, timp de aproape două ore, habitudinile de percepţie.
„PoRtretul luptătorului...", criticat
Pelicula românească din „Forum", „Portretul luptătorului la tinereţe" de Constantin Popescu jr, care a stârnit deja scandal din pricina protagonistului său, se dovedeşte foarte dificilă şi pentru publicul festivalier, nu doar pentru circuitul comercial.
Astfel, debutul în lungmetraj al cineastului a fost recenzat negativ de critici. Howard Feinstein, în „Screen International", deplânge încărcătura ideologică, redundanţa şi predictibilitatea filmului. La rândul său, Jay Weissberg, în „Variety", observă că autorul „abordează ma