De câteva zile, gropile din asfalt se lăţesc hâde pe toate televiziunile. Şoferii, spune vocea din off, vor băga mâna în buzunar atât de adânc, încât vor ajunge la ciorap. Mă rog, vocea nu se exprimă atât de plastic, dar este adevărat, iarna asta va înmulţi cheltuielile de întreţinere a autoturismului. Şi măcar de ar fi asta singura pagubă: tot din cauza efectelor iernii pe asfaltul românesc, nişte oameni vor muri încercând să evite o groapă. Se întâmplă des chiar şi pe timp frumos, uite exemple aici, aici, aici, iar acestea sunt doar câteva culese la prima căutare pe Google. Shit happens, nu? Hai să ne reamintim o ştire din toamna trecută, una tratată superficial la vremea respectivă. Într-un raport al Consiliului European pentru Securitatea Transporturilor, România era plasată în coada clasamentului în ceea ce priveşte scăderea numărului de evenimente rutiere soldate cu morţi. Atenţie, în vreme ce în toate celelalte ţări membre UE numărul acestora a scăzut, în România accidentele mortale sunt mai multe decât în 2001. Iată cifrele:
Click pentru mărire
Dacă vă pasionează nuanţele, găsiţi aici şi un tabel al raportului populaţie/accidente mortale, care nu ne avantajează deloc, după cum nu ne stă bine nici dacă privim la numărul de locuitori şi cel al maşinilor înmatriculate. Ar fi de prisos să precizez că, potrivit angajamentelor luate o dată cu intrarea în UE, România ar fi trebuit să ia toate măsurile necesare pentru numărul accidentelor să se reducă la jumătate, nu e deloc prima dată când una zicem la Bruxelles, altfel ne facem de cap la Bucureşti. Sigur, parcul auto a crescut spectaculos mai ales în 2007-2008, anii cu cele mai multe accidente, însă argumentul nu funcţioneză, dimpotrivă: maşinile vândute în această perioadă respectă, vrând-nevrând, standarde de siguranţă mai ridicate.
Semnalizarea corspunzătoare a drumurilor ar fi un fac