În magazinele din România a apărut în ultima vreme un nou tip de consumator: precaut cu banii, cu acelaşi telefon de acum doi ani şi îmbrăcat mai modest. „Cumpărătorul de recesiune“ pândeşte ofertele la electrocasnice, se uită după maşini second-hand şi-şi alege Bulgaria ca destinaţie de vacanţă.
Recesiunea a schimbat comportamentul de consum a peste 70% din români, potrivit unui studiu realizat de compania MEDNET Marketing Research Center. Profilul „consumatorului de criză" se conturează prin câteva caracteristici: trăieşte la oraş, câştigă lunar între 2.000 şi 3.000 de lei şi este infinit mai atent cu banii săi.
Mai citeşte şi:
Cine urmează după Grecia
Nu-şi mai schimbă telefonul mobil atât de des ca înainte, nu mai cheltuieşte pe vacanţe mulţi bani şi, deşi se gândeşte de mai multe ori dacă e momentul să-şi cumpere o maşină nouă, de obicei renunţă.
Andrei Horga este inginer, lucrează în Bucureşti şi are un salariu de 2.500 de lei. „Încerc să strâng şi nişte bani în fiecare lună, de aceea îmi cumpăr doar mâncare, plătesc chiria şi întreţinerea. Mi-am luat la sfârşitul anului trecut un monitor pentru calculator, dar asta pentru că cel vechi mi se stricase de tot", a spus Andrei Horga.
În trei ani, a reuşit să pună bani deoparte pentru o maşină, dar anul acesta nu o va cumpăra cu siguranţă. „Aştept să văd cum mai evoluează piaţa. Poate se mai ieftinesc". Înainte, obişnuia să-şi ia haine cel puţin o dată la două luni, acum se îmbracă cu ce are. „Am suficiente haine, nu trebuie neapărat să-mi reînnoiesc garderoba", a mai spus el.
În general, românii îşi schimbau echipamentele IT şi electronicele o dată la maximum cinci ani, iar electromenajerele, o dată la 10-15 ani.
Electrocasnicele au scăzut cu 50%
Între anii 2006-2008, datorită creditului de consum, ritmul de schimbare a echipamen