"Şi poate doar Parisul este mai comercial", mă gândeam înainte de a pleca în călătoria la Veneţia, în plin carnaval, unde mă aşteptam ca mulţimi de oameni să îmi înăbuşe orice sentiment de plăcere, orice urmă de intimitate.
Temperatura destul de scăzută şi lipsa banilor au făcut însă din carnavalul de la Veneţia, desfăşurat în perioada 6-16 februarie, un eveniment perfect agreabil. "Mulţimea de-acum? Acum nu sunt mulţi oameni. Nu se compară cu nebunia din ultimii ani", povesteau trişti ghizii, comercianţii şi gondolierii.
"Din fericire, cei care vin aici nu fac economie în ceea ce priveşte cumpărăturile", adaugă ei cu o urmă de speranţă. Meniurile turistice, la doar 14 euro, şi măştile cu preţuri situate între 5 şi 150 de euro i-au îmbiat chiar şi pe cei cu venituri austere. Lucru ce nu se poate spune despre magazinele de haine cu branduri faimoase la preţuri prohibitive, deşi "la reducere". Încărcaţi cu plase "de firmă", D&G sau Gucci, nu au fost decât turiştii japonezi, care parcă ar fi sfidat vremurile.
"Piazza" San Marco, principalul punct de atracţie al Veneţiei, este, în plin carnaval, locul unde veneţienii de toate vârstele se gătesc pentru amuzamentul general al publicului. Rochii de epocă, costume de ofiţeri, pelerine şi măşti de toate culorile au umplut zona centrală a oraşului de pe ape. "Shopping-ul" este şi el o atracţie, însă, la recomandarea celor care cunosc mai bine oraşul, am mers la cumpărături în Piaţa Rialto, unde preţurile erau, în general, mai reduse decât în zona centrală.
GHIDUL DIN GONDOLĂ
Farmecul Veneţiei e dat însă de canalele ce pot fi traversate cu vaporetti sau cu gondola. Plimbarea cu gondola însă a început să atragă din ce în ce mai puţini oameni, costând 80 de euro per călătorie, astfel că, în zile proaste, un veneţian, antrenat un an la şcoala de gondolieri, poate avea doar tr