Cei care au reuşit să lase deoparte frenezia acestei lumi nebune în care trăim cu toţii au avut parte la începutul lunii februarie, la invitaţia Muzeului Naţional de Artă al României, de o vizită cu ghidaj gratuit din cadrul expoziţiei de gravură japoneză "Imagini ale lumii trecătoare. Kunisada – un mare gravor al Şcolii Utagawa". Kunisada a fost unul dintre cei mai populari şi prolifici maeştri gravori ai vremii, deşi oarecum nu prea băgat în seamă de istoriografia artei nipone. Unul dintre motivele acestei ignorări a fost calitatea fluctuantă a gravurilor, ce s-au datorat finalizării acestora în colaborare cu numeroşi discipoli.
Discipol al lui Utagawa Toyokuni (1769-1825), cel mai influent membru al Şolii Utagawa, Kunisada îşi consolidează încă din tinereţe o poziţie privilegiată printre gravorii de notorietate ai epocii, abordând o varietate de teme, dar în special reprezentarea frumuseţii feminine şi a actorilor de teatru kabuki. Caracteristic pentru Kunisada este extraordinara varietate a subiectelor şi energia creatoare aproape fără limite, care se bazează în totalitate pe respectul tradiţiei.
A fost colecţionat cu pasiune de amatorii de artă occidentali, care au descoperit prin intermediul operelor sale lumea exotică a Japoniei. Occidentalii au fost mereu atraşi de farmecul civilizaţiei orientale, cu atât mai mult cea niponă, poate singura care a considerat necesar să aibă un Minister al Poeziei. Compoziţii spectaculoase, farmec şi rafinament, asta oferă unele dintre acele opere de artă ale civilizaţiei nipone care au fascinat artiştii impresionişti şi postimpresionişti.
Câteva dintre temele predilecte la Kunisada (1797-1858), desenator şi colorist redutabil, sunt scene de palat, obiceiuri, credinţe, coafuri impresionante, peisaje învolburate de pe kimono-uri, scene de teatru şi figuri de femei frumoase. Compoziţii com