Anul 2009 a fost unul în care s-a înregistrat cea mai mare discrepanţă între numărul de centre comerciale anunţate oficial şi proiectele efectiv livrate. Companiile de retail obţin discounturi ale chiriilor de 10%-50%, pentru că proprietarii nu vor să rămână cu spaţiile goale. Asta nu va mai dura însă decât maximum doi ani.
Concret, multe proiecte au fost amânate pentru 2010, în timp ce altele au fost sistate pe o perioadă nedeterminată. În cifre, un raport publicat recent de Colliers relevă faptul că peste 20 de proiecte, însumând peste 835.000 de metri pătraţi, au avut data anunţată de lansare pe parcursul anului 2009. Numai 27% din ele au fost efectiv livrate, respectiv 158.000 de metri pătraţi în Capitală şi doar 70.000 de metri pătraţi în alte zone ale ţării.
Fluctuaţii pe piaţa chiriilor
Şi piaţa chiriilor pe segmentul comercial a fost afectată, astfel că oferta de spaţii disponibile pentru închiriere a fost micşorată ca urmare a închiderii a două poiecte de retail, Armonia Brăila şi Trident Sibiu. Pe de altă parte, se mai arată în raportul Colliers, în alte zone ale ţării oferta a crescut ca efect al gradului mare de neocupare a spaţiilor disponibile. În prezent, la nivel naţional, sunt disponibili 337.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale, 128.000 de metri pătraţi în centre deja existente, în timp ce 209.000 de metri pătraţi sunt oferiţi pentru preînchiriere în proiecte viitoare.
Retailerii sunt în căutare de oferte
Dacă la nivelul primelor şase luni ale anului trecut marile companii de retail s-au luptat pentru supravieţuire, a doua jumătate a lui 2009 a adus, din partea celor care au rămas în piaţă, o cerere tot mai mare pentru spaţii comerciale. Concret, foarte mulţi retaileri s-au orientat strategic către viitor şi au avut posibilitatea de a închiria spaţii în centre comerciale de succes, dar la preţuri semnificativ mai mi