Patru din cele mai citite cinci stiri din ultima luna pe site-ul Ziarului Financiar, www.zf.ro, sunt despre lansarea Duster, primul 4x4 produs de Dacia.
Motorizare, ampatament, ce sistem de tractiune are, unde si cand va fi lansat - orice stire despre Duster trece pe locul intai la numar de citiri in cateva ore de la plasarea pe site.
In acelasi timp, de aproape un an, Ziarul Financiar publica in fiecare zi o informatie despre o companie care a reusit sa ia fonduri de la Uniunea Europeana. Interesul, masurat in numarul de accesari, este mult mai redus.
Este un paradox? Este rau ca oamenii sunt interesati mai mult de cum se cheltuie banii decat despre cum se fac banii?
Nu, este chiar foarte bine. Este normal. Abia in momentul in care oamenii sunt interesati mai mult de productie decat de consum trebuie sa apara un semn al intrebarii.
Inainte de 1989, in fiecare zi se discuta despre productia de motoare sau de porumb, dar realitatea era ca oamenii stateau in frig in case, fara curent electric, umblau dupa salam peste hotare si toate discutiile erau cum sa mai faci rost de un kil de carne.
Multi ani dupa 1990, inamicul a fost inflatia. Omul normal nici nu se putea gandi sa-si schimbe frigiderul sau sa-si cumpere o masina de spalat automata, pentru ca salariul valora peste o luna cu 5-10% mai putin.
Nici nu putea fi vorba de economisire in vederea unei achizitii de bunuri de folosinta indelungata, iar cat despre credite - nici nu putea fi vorba.
Dobanzile de 40-60% faceau ca rata lunara sa fie cat un sfert dintr-un frigider cumparat cu banii jos.
Cum a scazut inflatia, oamenii s-au repezit sa cumpere.
Ne-am imprumutat, am consumat in perioada 2004-2008, economia a crescut peste potential. Dar chiar sunt vinovati oamenii ca si-au cumparat un televizor sau o masina noua?
Businessul inseamna bucurie, nu tristete. A