Voluntariatul în localităţile constănţene
Serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă sunt înfiinţate la nivelul fiecărei localităţi şi au ca atribuţii principale prevenirea situaţiilor de urgenţă şi asigurarea intervenţiei la nivel local. În prezent, toate consiliile locale au astfel de servicii, însă numai 19% dintre ele au capacitatea operaţională de intervenţie (Corbu, Istria, Oltina, Băneasa, Topraisar, Ostrov) conform normativelor (existenţa a cel puţin o autospecială de intervenţie pentru stingerea incendiilor).
La nivelul localităţilor constănţene, voluntariatul nu este privit cu atenţia cuvenită, ţinând cont de implicaţiile benefice pe care le-ar putea avea pentru comunitate. În acest sens, considerăm că edilii locali ar trebui să facă un prim pas prin identificarea şi promovarea de stimulente pentru atragerea de voluntari. Neimplicarea acestora este relevată de ponderea scăzută, în intervalul 2005-2009, a intervenţiilor pentru stingerea incendiilor la gospodăriile populaţiei gestionate exclusiv de aceste servicii, respectiv un procent de 4-7% din totalul incendiilor produse în perioada menţionată. Altfel spus, autorităţile administraţiilor publice locale manifestă disponibilitate doar în ceea ce priveşte achiziţionarea de stingătoare şi asigurarea combustibilului necesar participării la intervenţii cu autoturismele primăriei, nu şi pentru încadrarea cu personal, achiziţionarea unor autospeciale de stingere a incendiilor, a unor echipamente de protecţie necesare grupelor de intervenţie, asigurarea pieselor de schimb şi confecţionarea uniformelor.
Din păcate, consiliile locale, în mare parte, nu efectuează calculul estimativ al cheltuielilor necesare operaţionalizării serviciului voluntar constituit în subordine, motivând prin lipsa bugetului. Totodată, se remarcă faptul că, deşi în unele situaţii au fost alocate fonduri provenite din bu