Criza a schimbat ierarhia in comertul modern construit de retailerii straini: discounterii au ajuns anul trecut la afaceri de aproape 1 mld. euro, pentru ca au castigat clienti, in timp ce lanturile internationale de supermarketuri au ramas in jurul valorii de 700 mil. euro.
Primul an cu scaderi importante in consum a adus o reasezare a segmentelor de piata dominate de retaileri straini, din care au iesit castigatoare magazinele cu politica de discount. In timp ce discounterele raportau anul trecut cresteri de vanzari chiar si fara expansiune, supermarketurile se luptau sa-si mentina numarul de clienti prin reducerea pretului mediu la raft.
Un studiu realizat in 2009 de compania de cercetare de piata GfK, Shopping Monitor, arata ca discounterele au castigat clienti, in timp ce supermarketurile si-au diminuat numarul de clienti fideli.
"Daca in 2008, 17% dintre consumatorii din mediul urban aveau ca magazin principal un discounter, anul trecut ponderea a crescut la 22%. In paralel, ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut de la 18% la 12%", se precizeaza in studiu. Aceeasi analiza subliniaza faptul ca doar in magazinele discounter s-a inregistrat anul trecut o frecventa mai mare de cumparare, comparativ cu 2008.
"Daca ne referim strict la supermarketurile care fac parte din lanturi internationale de comert, nu cred ca s-au inregistrat scaderi ale vanzarilor totale in 2009 fata de anul anterior, tinand cont de continuarea investitiilor in expansiune", spune Ionut Pascu, Senior Project Manager la Roland Berger Strategy Consultans.
Afacerile cumulate ale celor sase lanturi de talie internationala active in Romania - Billa, Delhaize, Carrefour Express, Interex, Spar si G'Market - pot fi estimate in jurul valorii de 700 mil. euro, similare celei inregistrate in 2008, potrivit calculelor ZF. Lanturile internationale de