Expoziţia „Jean Cocteau, pe urmele unui magician” a fost deschisă sâmbătă la Palais Lumière din Evian (Franţa). Scriitor, dramaturg, cineast, desenator, pictor, ceramist, Jean Cocteau (1889-1963) a marcat prin personalitatea sa lumea artistică a seco-lului al XX-lea.
Până la 23 mai, vechile terme din Evian, construite la începutul secolului al XX-lea, restaurate şi devenite Palais Lumière, găzduiesc o expoziţie care, prin intermediul a 450 de piese, îşi propune să reconstituie personalitatea proteică şi fascinantă a unui creator încă insuficient cunoscut.
Divizată în câteva secţiuni, expoziţia se opreşte asupra vieţii artistului, ilustrată prin documente şi fotografii. Organizatorii evocă pasiunile, prietenii şi iubirile lui Cocteau, prilej pentru o trecere în revistă a celor mai importante nume ale vremii, de la Marcel Proust şi Edmond Rostand la Apollinaire şi Blaise Cendrars, de la Max Jacob la Nijinski, de la Igor Stravinski şi Erik Satie la Picasso şi Colette, de la Jean Marais la Raymond Radiguet.
Nu lipsesc, din această ilustră galerie, actorul de origine română Edouard de Max, exoticul boem al începutului de secol XX, graţie căruia a fost cunoscută pentru prima dată poezia lui Cocteau, şi principesa Anna de Noailles Brâncoveanu, gazda unuia dintre saloanele exclusiviste ale nobilimii şi intelectualităţii pariziene, ambii portretizaţi de Cocteau în 1910.
Vocea umană şi Noul Val francez
Andy Warhol, „Portretul lui Jean Cocteau“, 1983
O altă secvenţă prezintă în ordine cronologică romanele, creaţia muzicală şi cea dramatică, poezia, filmografia şi, mai ales, opera plastică a lui Cocteau: desene, picturi, afişe, gravuri, sculpturi, piese de ceramică, fresce. Este amintit aici „Le Dieu Bleu" (Zeul albastru), balet compus în 1912 împreună cu Madrazo şi interpetat de Nijinski.
Interesul pentru această artă va con