Expoziţia "Imagini ale lumii trecătoare", deschisă în decembrie trecut, la Muzeul Naţional de Artă al României, Sălile Kretzulescu - gravură japoneză din secolul al XIX-lea, rămâne deschisă până în data de 21 martie.
Organizată de Secţia de Artă Orientală a MNAR, în urma unei minuţioase cercetări a colecţiei de artă japoneză păstrate în patrimoniul muzeului, expoziţia reuneşte un ansamblu de şaizeci şi trei de gravuri policrome create de Utagawa Kunisada (1786-1865), unul dintre cei mai populari maeştri gravori ai vremii sale, artist deosebit de prolific, desenator şi colorist redutabil.
Discipol al lui Utagawa Toyokuni (1769-1825), cel mai influent membru al şcolii Utagawa, Kunisada îşi consolidează încă din tinereţe o poziţie privilegiată printre gravorii de notorietate ai epocii, abordând o varietate de teme, dar în special reprezentarea frumuseţii feminine şi a actorilor de teatru kabuki.
Kunisada a avut parte de o posteritate artistică sinuoasă, determinată şi de variaţia calităţii gravurilor de-a lungul carierei sale, gravuri adeseori finalizate în colaborare cu numeroşi discipoli.
Ceea ce caracterizează opera sa este extraordinara varietate a subiectelor şi energia creatoare aproape nelimitată, întemeiată pe respectul tradiţiei. A fost colecţionat cu pasiune de către amatorii de artă occidentali, care au descoperit prin intermediul operelor sale lumea exotică a Japoniei.
Viu admirat pentru forţa desenului şi culorile vibrante, a inspirat pictori impresionişti şi postimpresionişti, care i-au copiat gravurile în picturile lor.
Din ansamblul de gravuri aflate în colecţiile MNAR au fost selectate exemplarele cele mai valoroase ca realizare artistică şi calitate a imprimării. Ele ilustrează câteva dintre temele predilecte la Kunisada: imagini cu femei frumoase, scene de teatru, portrete de actori, lucrări inspirate din literatura,