Aproape unu din doi romani (46%) a ramas fidel produselor pe care obisnuia sa le achizitioneze inainte de criza, insa a fost nevoit sa reduca volumele cumparate, arata un studiu realizat recent de compania de cercetare a pietei MEMRB in sectorul bunurilor de larg consum.
"In criza s-a remarcat si o orientare a consumatorilor catre produsele substituente mai ieftine. 37% dintre cei chestionati au raspuns ca au cumparat produse similare celor pe care obisnuiau anterior sa le achizitioneze, insa la un pret mai mic", a precizat Dorian Cazacu, Customer Research Manager al MEMRB Romania, in cadrul unui eveniment organizat de companie.
Studiul citat a fost realizat in aceasta luna in randul persoanelor cu varsta de peste 18 ani din orasele de dimensiuni medii si mari.
Cazacu a mai spus ca cele mai afectate de reducerea veniturilor disponibile ale consumatorilor au fost bunurile nealimentare. De exemplu, 79% dintre persoanele chestionate de MEMRB au spus ca au cumparat mai putine haine si incaltari noi in criza, in timp ce doar 25% din consumatori si-au ajustat cheltuielile pentru bunurile de larg consum.
Mai mult de jumatate din romani (60%) si-au redus bugetul pentru iesirile in restaurante, baruri sau cluburi, un procent similar fiind inregistrat si in cazul celor care au mers mai rar la teatru, cinema sau la concerte de la declansarea crizei economice. Aceste schimbari in consum si in stilul de viata al romanilor au venit in conditiile in care unu din doi consumatori a resimtit criza in propriile buzunare prin inrautatirea situatiei sale financiare.
"Criza a generat scaderi de salarii unui procent de 35% dintre consumatori, iar 28% dintre cei chestionati au raspuns ca au avut scaderi ale veniturilor extra-salariale", se mai arata in studiul citat. "Exista un optimism acum in randul consumatorilor, dar trebuie sa fim in continuare precauti",