Romanii prefera sa consume berea acasa si nu la terasa, cu cei mai buni prieteni, din cauza crizei. In schimb, nu renunta la cafeaua de dimineata, potrivit unui studiu GfK despre consumatorul roman. Gospodariile din Romania au platit in 2009 cu pana la 6% mai mult pe bunuri de uz curent fata de anul precedent. Aceasta crestere a fost influentata simtitor de nivelul atins de inflatie in 2009.
Prima jumatate a anului 2009 a debutat cu o crestere a consumului casnic in valoare mai accentuata fata de perioada similara din 2008. Principalul factor care a influentat aceasta evolutie a fost valoarea mai mare platita de consumatori pentru cosul de cumparaturi, crestere de pana la 9%. "Dupa acest prim avant curajos, in a doua jumatate a anului comportamentul de cumparare al gospodariilor a fost unul mai temperat. Cresterea valorii platite la un act de cumparare fata de a doua jumatate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei usoare cresteri a frecventei de cumparare", declara Raluca Raschip, director departament Consumer Tracking GfK Romania.
O tendinta importanta sesizata in 2009 a fost orientarea consumatorului roman catre consumul in-home. Prin urmare, anumite categorii au inregistrat cresteri mai insemnate.
Dintre produsele alimentare de baza, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. Consumatorii au gatit mai mult in cadrul gospodariei, tendinta sustinuta de cresterea cantitatii de ulei achizitionata la nivel de gospodarie, in timp ce numarul de cumparatori a ramas constant. Cresterile au fost influentate cu siguranta si de scaderea puternica a pretului mediu platit pentru ulei, o diferenta de pana la 24% in 2009 fata de 2008.
Printre produsele "de rasfat" pe care consumatorii si le-au permis in ciuda contextului economic mai putin favorabil, se situeaza cafeaua macinata si prajita. Mai mult decat in 2008, producatori