*Cheltuielile cu 6% mai mari pe alimente reprezintă practic inflaţia pe 2009, ceea ce înseamnă că pe timp de criză românii au cumpărat aproape la fel de mult ca într-un an de creştere economică
În ciuda crizei, românii au scos din buzunare anul trecut mai mult cu 6% pentru produsele alimentare şi "de răsfăţ", precum cafeaua, după cum se arată într-un studiu realizat de GfK România. Motivul pentru care am plătit mai mult este legat în special de inflaţie. În prima jumătate a anului, avântul pentru cumpărături a fost mai mare, dar s-a diminuat în a doua parte a anului. "După un prim avânt curajos, în a doua jumătate a anului comportamentul de cumpărare al gospodăriilor a fost unul mai temperat. Creşterea valorii plătite la un act de cumpărare faţă de a doua jumătate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei uşoare creşteri a frecvenţei de cumpărare", a declarat Raluca Răschip, director departament în cadrul GfK România.
Folosim mai mult ulei
Dintre produsele alimentare de bază, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. Românii au ocolit restaurantele şi au gătit mai mult în cadrul gospodăriei, arată studiul citat, tendinţă susţinută de creşterea cantităţii de ulei achiziţionată la nivel de gospodărie. În acest timp, numărul de cumpărători a rămas constant. "Creşterile au fost influenţate cu siguranţă şi de scăderea puternică a preţului mediu plătit pentru ulei, o diferenţă de până la 24% în 2009 faţă de 2008", mai arată studiul citat. Printre produsele "de răsfăţ", arată analiza GfK, pe care consumatorii şi le-au permis în ciuda contextului economic mai puţin favorabil, se situează cafeaua măcinată şi prăjită. Mai mult decât în 2008, producătorii au susţinut acest consum, prin promoţii axate atât pe valoare adăugată, cât şi pe preţ. Rezultatul s-a tradus într-o frecvenţă de cumpărare mai mare şi, implicit, un consum mai ridica