OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie din Romania, a incasat 524 mil. lei (125 mil. euro) din instrumente de hedging pe pretul petrolului, reusind astfel sa-si majoreze profitul cu 34% fata de 2008, la 1,36 mld. lei (326 mil. euro).
Cifra de afaceri a companiei a scazut cu 23% anul trecut, pana la 12,8 miliarde de lei (aprox. 3 miliarde de euro) pe fondul reducerii cantitatilor de produse vandute cumulat si cu un pret de vanzare mai mic comparativ cu anul 2008, cand barilul de petrol a atins valori record.
Petrom a castigat cel mai mult din instrumente de acoperire a riscului in primul semestru al anului trecut, cand pretul titeiului a scazut sub nivelul de 65 de dolari la care Petrom si-a asigurat o parte din productie, ceea ce a adus peste 100 mil. in conturile companiei.
"A fost un an extrem de dificil, dar am crezut in necesitatea luarii unor masuri severe de la primele semne ale crizei. Cele mai importante masuri pe care le-am luat au fost taierea costurilor si hedgingul", a explicat Reinhard Pichler, directorul financiar (CFO) al Petrom.
Ultimele trei luni, cele mai slabe
Comparativ cu al treilea trimestru al anului trecut, ultimele trei luni din 2009 au adus o deteriorare a rezultatelor financiare ale Petrom, pe fondul inrautatirii conditiilor de piata, dupa cum au explicat reprezentantii companiei. Astfel, cifra de afaceri a fost mai mica cu 4%, in timp ce compania a intrat pe pierderi de 171 mil. lei (41 mil. euro) din cauza cheltuielilor legate de dobanzi, dar si a costurilor extraordinare legate de restructurarea segmentului de rafinare si inchiderea Doljchim.
"Ne asteptam la provocari mai mari in ceea ce priveste piata de carburanti si de gaze naturale din Romania in 2010", a declarat Mariana Gheorghe, directorul general executiv (CEO) al Petrom.
Pentru anii viitori, compania si-a propus un buget anual de investit