Problemele tehnice ale maşinilor Toyota au generat cea mai mare criză de imagine prin care a trecut vreodată producătorul auto nipon. Va atenua renumele firmei undele de şoc ale seismului care au lovit-o?
Din ianuarie 2010, acţiunile Toyota au pierdut aproape un sfert din valoare. În aceeaşi lună, consumatorii au auzit mai multe veşti proaste despre Toyota decât despre GM şi Chrysler în timpul falimentelor din 2009, potrivit indicelui BrandIndex, care monitorizează imaginea publică a sute de companii.
Grupul american ALG, care analizează valoarea reziduală a automobilelor aflate în circulaţie, prognozează o scădere cu cinci procente a percepţiei privind calitatea maşinilor Toyota în următorii trei ani. Şi autoturismele la mâna a doua au probleme. Potrivit site-ului Edmunds.com, dealerii oferă cu până la 10% mai puţin la cumpărarea în regim buy-back. Analiştii site-ului auto cred însă că dealerii vor putea vinde mai scump aceleaşi maşini peste câteva luni, dacă nu apar şi alte ştiri negative.
Dar ce ar putea fi mai dramatic decât înregistrarea telefonică a apelului disperat al pasagerilor din Lexusul care, pe 28 august 2009, nu a mai putut fi controlat? „Ajungem la intersecţie. Rugaţi-vă!...". Acestea au fost ultimele cuvinte ale lui Chris Lastrella, aflat pe bancheta din spate a maşinii conduse de cumnatul său, ofiţerul de poliţie rutieră Mark Saylor.
Lastrella sunase la serviciile de urgenţă pentru a anunţa că pedala de acceleraţie a limuzinei Lexus se blocase la podea, iar frânele nu mai funcţionau. În cele din urmă, maşina a lovit o camionetă şi s-a răsturnat pe câmp, în apropiere de San Diego, California. Cei doi bărbaţi, alături de soţia şi fiica lui Saylor au murit pe loc.
Mark Saylor ar fi putut opri motorul. Sau ar fi putut pune schimbătorul de viteze în treapta neutră. Nimeni nu ştie dacă a încercat sau de ce nu a reuşit. Dar ac