Consiliul Concurentei (CC) va investiga in urmatorul an piata constructiilor de drumuri, un business anual de circa 2-3 mld. euro, daca luam in calcul bugetul Ministerului Transporturilor (1,2 mld. euro), cel al administratiilor locale, finantarile de la bancile europene de investitii si fondurile europene.
Segmentul proiectelor de infrastructura nu a mai fost analizat niciodata de CC pana in prezent, singurul domeniu de pe piata constructiilor care s-a incheiat cu o amenda de 27 mil. euro in 2005 fiind industria cimentului, cand cei trei producatori locali au constituit un cartel pentru stabilirea ilegala a preturilor.
"Pana in prezent nu a mai fost facuta nicio investigatie privind mediul concurential de la constructia de drumuri si ne-am autosesizat. Ideea ne-a venit dupa ce am vazut ce amenzi s-au dat anul trecut in Marea Britanie in acest sector, precum si in Olanda in urma cu doi ani", spune Bogdan Chiritoiu, presedintele Concurentei. Piata constructiilor de drumuri este impartita intre companiile locale conduse de "regii asfaltului" precum Dorinel Umbrarescu (Spedition UMB), Costel Casuneanu (PA & CO International), Nelu Iordache ( Romstrade), Dan Besciu (Euro Construct Trading '98) sau Theodor Berna (Tehnologica Radion) si de gigantii straini precum Strabag (Austria), FCC Construction (Spania), Astaldi (Italia) sau Colas (Franta).
"Regii asfaltului" au ajuns in ultimii ani la afaceri de sute de milioane de euro din contracte de reabilitare si constructie de drumuri.
CC afirma ca datorita complexitatii si volumului lucrarilor, cele mai frecvente sunt asocierile de firme, al caror mecanism de functionare este unul dintre aspectele care vor fi analizate in cadrul anchetei sectoriale.
"Vom analiza doar intelegerile intre firme, nu vom analiza si influenta pe care o au in derularea licitatiilor cei care detin aceste companii, insa put