Ramasi cu gandul la exceptionalul trimestru IV din 2008, producatorii si negustorii de aur s-au vazut nevoiti sa constate anul trecut ca, pe masura ce preturile se indreapta spre noi maxime istorice, clientii isi potolesc achizitiile. Euforia speculativa care a dus cotatiile de inchidere a unciei de aur peste 1.200 de dolari s-a consumat in ultimul trimestru, iar preturile si-au luat meritata corectie inainte ca anul sa se incheie. Tragand linie, dupa un an in care metalul galben si-a rezervat partea sa de spectacol, organizatia constata ca, pe fondul unui pret mediu anual cu 12% mai mare decat in 2008 (dar si al unui dolar mai slab), cererea globala de aur a scazut cu aproape 3.386 tone. Totusi, arata raportul anual al organizatiei, mentinerea peste echivalentul valoric de 100 miliarde dolari arata robustetea cererii, in a carei structura s-au putut observa cateva modificari interesante.
De pilda, o revigorare pe segmentul bijuteriilor, cu India pe post de consumator mai ponderat, dar prea orgolios sa cedeze pozitia de lider global. Cu aproape 406 tone de bijuterii in tot anul 2009, indienii au cumparat mai putin cantitativ, dar din cauza preturilor au scos mai multi bani din buzunare, cu precadere spre finele anului. China nu s-a lasat nici ea mai prejos: piata chineza a fost singura in care cererea de bijuterii a crescut (±6%) in 2009. Anul nou si nuntile au adaugat la averea "solida" 347 tone de bijuterii. Cumparatorii occidentali, inca sub efectul crizei financiare, au fost mult mai rezervati cu inelele, colierele, bratarile si cerceii. Americanii si-au redus cumparaturile cu 20%, iar britancii cu 15%, vestea buna in cazul lor fiind ca scaderea cererii s-a incetinit. Nici oligarhii rusi nu s-au aratat prea generosi cu cheltuielile pe bijuterii: raportul WGC remarca faptul ca 2009 a fost cel mai slab din ultimii cinci ani.
Ultimul trime