SALONUL NAUTIC. Pentru vânzarea unui vas de lux, tratativele durează cam un an. Există şi o veste bună pentru amatori: în 2010, s-au scos accizele. Sursa: Adrian Scutariu
În vreme de criză, luxul s-a refugiat într-un hangar al Romaero Băneasa. Organizatorii Salonului Nautic Bucu reşti, deschis între 24 şi 28 februarie, spun că perioada economică mai grea nu pare să alunge nici în 2010 amatorii de veliere sau iahturi: se aşteaptă ca numărul acestora să ajungă, până duminică, la aproximativ 10.000, cam la fel ca anul trecut, la prima ediţie.
Cei mai mulţi dintre cei care plătesc 15 lei la intrare sunt, bineînţeles, gură cască, care tânjesc eventual la vreo barcă pneumatică pentru pescuit, de 7.500-8.000 de lei, sau la niscaiva accesorii. Ce e ieftin se vinde uşor: o ambarcaţiune în valoare de 12.000 de euro s-a vândut miercuri, la nici o oră de la deschiderea oficială a salonului.
A luat-o unul dintre cei care au profitat de promoţii, mai multe decât anul trecut. Până ieri, în jurul prânzului, au fost vreo 14 cumpărători cu totul. „Cea mai scumpă dintre ambarcaţiunile vândute a costat 50.000-60.000 de euro”, spune Ionuţ Tudose, general manager al agenţiei World Events, care organizează Salonul Nautic Bucureşti.
Ambarcaţiuni netaxate
Iahturile de câteva sute de mii de euro, perfect lustruite, „privesc” adunătura de sus. Pentru vânzarea unui exemplar se duc tratative grele, ce se întind şi pe un an întreg. Şi e normal să fie aşa, pentru că omul vrea ca totul să i se potrivească „la fix”, de vreme ce e dispus să scoată atâţia bani din cont pentru a stăpâni o minunăţie plutitoare.
Ca mai multe vise de acest fel să se împlinească, în ajutor sare şi statul: de la 1 ianuarie 2010 nu se mai percep accize la iahturi, ambarcaţiuni pentru agrement şi alte nave. Până anul trecut erau scutite de la plata a