Expoziţia „Baletele Ruse“ este deschisă până la 23 mai, la Biblioteca-Muzeu a Operei Garnier din Paris. Organizată cu prilejul împlinirii unui secol de la prima stagiune a Baletelor Ruse la Paris, această istorie în imagini conţine peste 100 de piese.
Schiţe de decor, afişe din epocă, manuscrise muzicale, costume, fotografii şi chiar filme, provenind de la Biblioteca Naţională a Franţei şi din colecţia secretarului lui Diaghilev, Boris Kochno, intrată prin donaţie în Biblioteca-Muzeu a Operei pariziene, refac istoria unei companii care a schimbat normele baletului clasic.
Prima stagiune a companiei de balet, conduse de Diaghilev, a avut loc în 1909, la Teatrul Châtelet, pentru ca, din anul următor, trupa să evolueze pe scena Operei. Expoziţia începe cu o secţiune dedicată lui Serge Diaghilev, acest „mecena fără bani", cum îi plăcea să se numească, care a avut capacitatea de a intui aerul noului secol, de a miza pe coregrafi inovatori, de a-şi asocia artiştii avangardei interaţionale în crearea scenografiilor şi costumelor.
Nu o dată, spectacolele trupei au fost adevărate scandaluri, noutatea lor şocând publicul, ca în cazul celebrului „Parade", pe un scenariu de Jean Cocteau, cu decorul şi costumele lui Pablo Picasso. După 1917, când accesul ruşilor în propria ţară a fost interzis, Diaghilev a apelat din ce în ce mai des la artişti ca André Derain, Matisse, Georges Bracque, Utrillo, Maurice Rouault sau Giorgio de Chirico, reuşind să reunească în spectacolele sale toate artele.
Geniul artistic şi organizatoric al lui Diaghilev a susţinut timp de 20 de ani compania, care a evoluat pe toate marile scene europene: Monte Carlo, Londra, Roma, Viena, Genova, Madrid, Rotterdam. După 1916, Baletele Ruse au avut spectacole şi în SUA sau în America de Sud. Cu toate încercările succesorilor săi, compania a dispărut după moartea creatorului ei. Ultima repre