Multe persoane aleg să renunţe la medicul de familie. Cel mai frecvent motiv pentru care asiguraţii renunţă la medicul pe care îl au în favoarea altuia este legat de schimbarea domiciliului. O altă cauză este necomunicarea prea bună dintre medic şi pacient.
Oricare ar fi motivele, pacienţii trebuie să ştie că îşi pot schimba medicul de familie doar după minimum şase luni de la înscrierea pe lista acestuia.
În general, numeroşi asiguraţi evită să îşi schimbe medicul, din diverse motive:
s-au obişnuit cu acesta, cabinetul este aproape de casă, le e teamă că nu s-ar putea obişnui cu un alt cadru medical sau alţi membri ai familiei sunt arondaţi aceluiaşi medic.
În ciuda acestor aspecte, este cazul ca unii dintre pacienţi să renunţe la a fi pe lista medicului care:
- le oferă serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare şi dispozitivele medicale în mod discriminatoriu
- nu le efectuează controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
- nu oferă servicii de îngrijire medicală la domiciliu;
- nu le garantează confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;
- nu le oferă informaţii despre tratamentele medicale.
Aceste precizări fac parte din "Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor".
Există însă şi asiguraţi care, manifestând o totală neîncredere în toate cadrele medicale, îşi schimbă medicii în speranţa că vor găsi ceva mai bun. De asemenea, pacienţii pot să opteze pentru un alt medic doar şi pentru că între cele două părţi nu mai există o relaţie corespunzătoare.
Medicul Rodica Tănăsescu, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie, spune că, într-adevăr, există şi situaţii în care pacienţii au dreptate. "Pot exista nepotriviri de caracter între medic şi pacient. Atunci nu se mai înţeleg,