"Deflatia presupune o conditie: un preexces al creditarii", se afirma pe www.pragcap.com. Toate recesiunile majore din SUA, din 1830 pana in prezent, au corectat prin scaderea preturilor inflatia de… imprumuturi. Pentru ca fiecaruia sa-i fie limpede ca urmeaza scaderea preturilor, si nu hiperinflatia, autorii fac urmatoarea analogie: sa presupunem ca guvernul realizeaza, brusc, ca bunastarea natiunii depinde de fabricarea autoturismelor Jaguar si oferirea acestora unui numar cat mai mare de cetateni. Pentru a atinge acest obiectiv, autoritatile vor deschide fabrici in toate colturile tarii, oferind subventii pentru producerea masinilor din banii stransi prin impozitare. Pentru ca toata lumea sa se bucure de oferta, preturile vor fi cu 50% mai mici decat cele vechi, dinainte de demararea campaniei. Lumea va da deci navala in show-room-uri si va cumpara masini.
Mai tarziu, vanzarile vor avea tendinta sa scada, asa ca autoritatile vor injumatati din nou pretul. Asta convinge o noua serie de cumparatori. Firesc, la un moment dat se produce un nou declin al vanzarilor, asa ca e nevoie de o reducere "monstruoasa", de pana la, sa zicem, 900 de dolari/unitate. Oamenii se intorc deci in magazine, sa cumpere doua sau trei automobile Jaguar sau chiar o duzina. De ce nu? Ia uite ce ieftine sunt! In final, tara e inundata de masini Jaguar. Vanzarile incep sa scada din nou, asa ca guvernul se panicheaza. Chiar daca oamenii muncesc trei zile pe saptamana doar pentru a face fata taxelor care permit fabricarea pe scara larga a masinilor, guvernul stie ca economia e pandita de recesiune daca vanzarile de noi autoturisme Jaguar se prabusesc. Asa ca masinile incep sa fie oferite doritorilor chiar si gratis. Cateva autoturisme noi mai ies pe poarta show-room-urilor, dar asta e tot.
Nimeni nu mai vrea mai multe masini Jaguar, oamenilor nu le pasa daca sunt ofer