Mica bibliografie (foarte puţin comentată)
Desigur, cum am amintit deja, această cărticică este, în primul rînd, rezultatul unei meditaţii în jurul propriei experienţe şi de-abia în al doilea rînd al consultării bibliografiei domeniului. Totuşi, pentru cititorul care va dori să adîncească unele teme, tratate eseistic şi/sau literar aici, o „mică bibliografie” se poate dovedi necesară, îndeosebi în ceea ce priveşte androginismul, gnoza, mistica occidentală propriu-zisă şi mistica iubirii, chestiunea ocultării şi a recuperării corpului, mitul lui Don Juan sau naşterea conceptului iubirii în care ne odihnim – sau nu! – şi astăzi. Această „mică bibliografie” cuprinde, mai ales, lucrări teoretice de sinteză, dar voi trimite şi la cîteva volume specializate într-o temă sau în alta, atunci cînd le-am considerat mai dificile, precum şi la cîteva opere literare, cele care au marcat decisiv modul în care a evoluat înţelegerea fenomenului dragoste ori au provocat „revoluţii” la nivelul viziunii artistice. În cazul clasicilor, voi indica doar autorii şi operele, fiind cu totul indiferent peste care ediţie va nimeri cititorul. De altfel, majoritatea titlurilor se bucură de existenţa unor versiuni româneşti. Pentru lucrările specializate sau mai rare, voi indica şi locul/data apariţiei. Prin urmare:
- Balzac, Honoré de, Séraphita, orice ediţie.
- Bataille, Georges, Erotismul şi Partea blestemată, dar şi operele literare, precum Doamna Edwarda, Mama mea, Abatele C, Albastrul cerului sau Mortul. O parte din ele sînt deja traduse în româneşte, precum Erotismul, fundamentală pentru înţelegerea întregii opere autorului, sau cea de-a doua citată. Recent Polirom a editat o selecţie de trei proze, în admirabila versiune românească a lui Emanoil Marcu. Oricum, toate se bucură de ediţii recente la Gallimard.
- Bruckner, Pascal, Finkelkraut, Alain, Noua dezordine amor