Discursul lui Nicolas Sarkozy despre noi proiecte de resuscitare a industriei franceze de automobile a adus şi cîteva aluzii transparente la strategia Renault de a produce automobile în afara ţării şi de a le vinde apoi în Franţa. Ceea ce i se pare domnului NS cel puţin imoral. Traian Băsescu, e timpul să săriţi în Duster şi să daţi o fugă la Paris.
Problema Renault-ului este că nu are destulă producţie în Franţa. Sarkozy nu spune propriu-zis “renault”, dar presa franceză identifică imediat că despre constructorul cu pricina e vorba:
«Je n’accepte pas que le grand groupe privé automobile PSA ait les deux-tiers de ses effectifs en France et que l’autre constructeur automobile ait seulement un tiers de ses effectifs en France, alors que l’Etat en est propriétaire à 15%», a-t-il dit en évoquant sans le citer Renault. - am citat din Liberation.
Amuzant e că l-am auzit zilele trecute pe simpaticul Ilie Şerbănescu la Antena 3 comentînd puţin diferit: măreaţa investiţie a Renault a fost făcută cu nişte facilităţi extraordinare făcute de statul român şi asta nu poate fi uitat. Cînd comentăm succesul Renault, trebuie să amintim cît de puţin i-a costat pe francezi şi cît de mult pe noi, cam asta am înţeles la Şerbănescu.
Şi altceva îl irită pe preşedintele Franţei. Că fabricarea maşinilor în Est se lasă cu vînzări în Vest. Şi e foarte ferm iritat de asta. Ce o să ne facem cu Dusterul?
«Qu’on aille créer des usines à l’extérieur, ça me va très bien pour gagner des parts de marché. Mais qu’on aille fabriquer des voitures à l’extérieur pour les ramener en France, ça fait de la pollution par ailleurs, et je ne l’accepte pas. Sinon pourquoi l’Etat a mis 6 milliards d’euros pour aider la filière automobile française à survivre», s’est-il interrogé.
E amuzantă iritarea lui Sarkozy. Vine imediat după lansarea Duster. Nicolas, le voila: