Teatrul Naţional din Sofia a prezentat marţi seară la Bucureşti, pe scena mare a TNB, spectacolul "Exilaţii" realizat de Alexandr Morfov, după o nuvelă a scriitorului clasic Ivan Vazov. Reprezentaţia a fost programată în ajunul Zilei Naţionale a Bulgariei.
Regizorul Alexandr Morfov este considerat, la 50 de ani ai săi, un reformator al teatrului bulgar. O dată cu apariţia sa în peisajul cultural al acestei ţări creaţiile scenice pe care le monta deveneau un fel de model, o deschidere către un teatru modern de o cu totul altă factură decât cea de până atunci. Aşa susţin "analiştii" teatrali din ţara vecină.
"Exilaţii" este un spectacol-frescă. Adaptând o nuvelă scrisă de Vazov în 1884, regizorul concepe spectacolul evident pe idee istorică: anii '70 ai secolului al XIX-lea, continuând şi încheind în metafore. Locul desfăşurării acţiunii e oraşul românesc Brăila, un fel de rai pentru emigranţii bulgari. Morfov şi-a propus să facă ceva grandios ca să reziste la public, la publicul din Sofia, în primul rând, care trebuia apropiat de teatru. Şi a reuşit, spune el.
Pentru a da grandoare proiectului său, regizorul foloseşte în scenă trapa, turnanta. Am asistat, pe parcursul a trei ore (cu pauză), la scene cu lupte, cu fum şi împuşcături, cu ninsoare, cu plimbări şi patinaj pe Dunărea îngheţată, cu beţii în birt, cu o cadă mare în care încap mai mulţi bărbaţi, dar şi cu o cale ferată.
Problemele pe care şi le pune creatorul au repercusiuni în tonuri sumbre, deşi sunt şi momente ilare, la care publicul reacţionează ca atare.
LIBERTATEA...
La începutul spectacolului, pe un zid înalt, de culoare gri, emigranţi bulgari, care au fugit din ţara lor, scriu "Libertate sau moarte", "Trăiască Bulgaria" sau "Fuck off, Sultan". Laitmotivul întregii reprezentaţii este libertatea, starea pe care şi-o doresc necăjiţii de emi