În lipsa clienţilor pentru creditele clasice, băncile acordă altfel de împrumuturi, cu dobânzi promoţionale, diferenţiate în funcţie de bonitatea clientului. Este vorba despre cardul de credit: un împrumut mai mic, dar cu capcane mai mari. Dacă nu foloseşti cardul când trebuie, dobânda poate creşte şi de trei ori.
Piaţa creditelor de consum a cunoscut o pantă descendentă pe perioada crizei. În special creditele pentru persoane fizice sau de retail, cum le spun specialiştii, tind să devină produse bancare pe cale de dispariţie. Nici instituţiile de credit nu mai acordă astfel de împrumuturi oricui şi în orice condiţii, astfel că pe piaţa bancară se dezvoltă de câţiva ani o altă specie de credite, cele acordate pe card. Chiar dacă numărul cardurilor de credit acordate anul trecut a fost în scădere faţă de anul 2008, potrivit unor statistici realizate la nivel naţional, băncile se întrec în oferte care mai de care mai tentante. Avantajele cardului de credit sunt multiple, pornind de la dobândă promoţională pe o anumită perioadă şi până la costuri scăzute dacă banii sunt returnaţi în perioada de graţie stabilită de bancă. Există însă şi riscuri majore, ca la orice produs de creditare. De exemplu, dacă clientul nu poate returna banii în perioada în care şi-a propus să facă acest lucru, dobânda i se poate chiar şi tripla. În general, dobânda practicată de băncile comerciale la cardurile de credit se situează undeva între 26-28%. Băncile impulsionează şi piaţa cardurilor de debit, pe principiul că ele câştigă din rulaje, atunci când oamenii achită cu cardul în magazine. În UE, şi nu numai, circulaţia banilor se face mai mult în format electronic. Banii pe card reprezintă o modalitate mai uşoară de manevrare a lor şi, totodată, o posibilitate de a limita evaziunea fiscală, din moment ce veniturile şi cheltuielile sunt la vedere.
Mutaţii de la cash la c