Werner Weihs- Raabl, seful diviziei de finantari pentru infrastructura si sectorul public din cadrul grupului austriac Erste, care detine cea mai mare banca de pe piata locala, BCR, afirma ca in urmatorii trei-patru ani ar putea aloca peste 1 miliard de euro pentru finantarea unor proiecte realizate in parteneriat public-privat in infrastructura si proiecte regionale pentru autoritatile locale.
Oficialul Erste afirma ca in mod cert BCR va fi una dintre bancile care va finanta proiectul de constructie a autostrazii Comarnic-Brasov, primul proiect de infrastructura realizat in parteneriat public-privat, iar valoarea creditului s-ar putea ridica la cateva sute de milioane de euro. Spre comparatie, Banca Europeana de Investitii (BEI) a anuntat inca din 2008 ca este interesata sa acorde 500 mil. euro pentru Comarnic-Brasov. De altfel, interesul institutiilor financiare precum BEI sau BERD pentru acest proiect va atrage si bancile comerciale, care vor acorda finantari mai mici.
"Trebuie sa identificam in ce conditii va fi realizat proiectul si care vor fi in final riscurile pe care si le asuma statul si cele pe care le are constructorul. Insa BCR va fi parte din acest proiect pentru ca o singura banca nu poate sa finanteze o astfel de investitie", explica Weihs-Raabl, care considera ca pana la sfarsitul anului ar trebui sa se stie ce banci vor finanta proiectul.
In caz contrar, in care contractul nu se va inchide financiar, viitoarele proiecte realizate in concesiune vor fi compromise.
Exemplul Slovaciei
"Daca autostrada Comarnic-Brasov va esua, urmatoarele proiecte de infrastructura realizate in parteneriat public-privat nu vor mai fi atractive pentru banci. In prezent este o competitie intre state pentru atragerea bancilor pentru astfel de proiecte", sustine executivul Erste. Consortiul castigator francezo-elen Vinci-Aktor are 90 de z