3 D. Eroina filmului lui Tim Burton, lansat azi în România, are porniri feministe şi ambiţii de afaceristă, iar Ţara Minunilor e doar un pretext pentru o lecţie de viaţă.
Unde a fost Tim Burton când s-a filmat „Alice în Ţara Minunilor”? Unde a fost Tim Burton când suava Alice, cu mişcări de ninja şi sclipiri de feministă ambiţioasă în ochi a retezat scurt capul dragonului Jabberwocky? Unde a fost când scenarista Linda Woolverton a compus un basm deja ultrabanal, un mix de „Harry Potter” cu „Cronicile din Narnia” şi adieri dinspre „Stăpânul Inelelor”, în care personajele sunt orice numai bizare nu?
Pare să fi fost oriunde, în afara studiourilor în care s-a fabricat o lume de făpturi minunate în 3D, dar fără suflul bizar şi psihedelic al poveştii lui Lewis Carroll.
O călătorie în scop didactic
În varianta care intră astăzi pe ecranele româneşti, „Alice în Ţara Minunilor”, regizată de Burton, bizareria se traduce în haine fistichii, pălării colorate, mult machiaj şi cam atât. Filmul 3D e o pledoarie pentru responsabilizare, cu un ocol prin Ţara Minunilor, în timp ce substanţa lumii lui Carroll este pură plăcere a imersiunii în magia ei.
Alice Kingsley (Mia Wasikowska) are 19 ani, e curtată de un aristocrat înfumurat şi, în clipa în care acesta o cere de nevastă - după cum familiile lor stabiliseră de ceva vreme, fără ştirea ei -, în faţa unei mulţimi de rude şi prieteni, fuge după un iepure cu jiletcă.
Aşa se întoarce în lumea pe care o credea un vis recurent din copilărie. În ţara de dincolo e haos: Regina de Inimă Roşie (Helena Bonham Carter) a preluat tronul şi îşi ţine regatul în teroare, cu ajutorul lui Jabberwocky.
Previzibil, singura care poate reda Ţara Minunilor pe mâna Reginei Albe (Anne Hathaway, ca o elfiţă din „Stăpânul inelelor”), e Alice, care duce misiunea la capăt