Exporturile elvetiene de ceasuri au cazut cu 22,3% in 2009, ajungand la nivelul de 13,23 miliarde franci elvetieni, potrivit datelor publicate de Federatia Industriei Orologere Elvetiene (FH). "Industria a pierdut aproape un sfert din venituri intr-un an. O astfel de cadere inseamna ca a fost un an foarte greu atat pentru anumite marci, cat si pentru furnizori in general", spune Jean-Daniel Pasche, presedintele FH.
Cu toate acestea, situatia nu este chiar atat de infioratoare precum pare, avand in vedere ca rezultatele sunt la egalitate cu cele inregistrate in 2006, un an record pentru industrie. E drept ca nu mai sunt exceptionale, cum a fost cazul anilor 2007 si 2008, in care oficialii brandurilor "strambau din nas" la cresteri mai mici de 40%-50%, dar nici nu sunt catastrofale: in comparatie cu 2003, ultimul an de recesiune inainte de fatidicul 2009, anul trecut s-a inregistrat o crestere de 30%. De asemenea, situatia si-a mai revenit in ultimele doua luni, cand picajul a mai incetinit, ajungand la nivelul tolerabil de -7,2 in decembrie. Pasche se asteapta la o crestere a exporturilor in 2010, in conditiile in care brandurile trebuie totusi sa continue reducerea de stocuri, fenomen care e departe de a se fi incheiat.
Salvarea industriei se numeste Asia, in conditiile in care Europa nu se simte pea bine, iar in Statele Unite s-a inregistrat o scadere de 38% in 2009. Hong Kong si China au mers foarte bine, iar Asia a ajuns sa inghita 48% din exporturile elvetienilor. Desi, daca luam in considerare si ceasurile cumparate de turistii asiatici in vacantele lor europene, se ajunge la concluzia destul de nelinistitoare ca Asia atrage peste doua treimi din ceasurile elvetiene.
www.ralucabadea.com
Exporturile elvetiene de ceasuri au cazut cu 22,3% in 2009, ajungand la nivelul de 13,23 miliarde franci elvetieni, potrivit datelor publicate de Federat