Romanul s-o fi nascut poet dar inginer nu prea. Cea mai simpla dovada este comparatia intre Dacia si Logan.
Am condus 30 de ani Dacii. Va amintiti? Schimba sau curata bujii, schimba-i mereu platina, sufla jigloarele, furtune si cureaua care se rupeau mereu, se spargea radiatorul, apa ingheta pe conductele de benzina, ce mai, o epopee. Aproape ca mi-e dor de vremurile alea!
Acum conduc o Skodita, habar nu am unde sunt bujiile (nici nu stiu daca are), unde-i carburatorul, abia am invatat sa deschid capota.
Iar Loganul, datorita raportului calitate-pret foarte bun, a batut recordurile de vanzari in timpul crizei, inclusiv pe piata germana, cunoscuta ca foarte pretentioasa. Sigur, a contat si forta de munca mai ieftina la noi, ce a dus la un pret final al produsului mai mic. Dar in primul rand a contat tehnologia, resursele financiare si managementul. Iar muncitorii de la uzinele din Pitesti, amenintati la un moment dat cu somajul tehnic, au fost chemati la serviciu si sambata.
Diferenta intre Dacia si Logan ne arata inapoierea tehnologica uriasa intre economia romaneasca si cea mondiala.
Cum putem progresa, cum putem micsora aceasta diferenta enorma?
Atragand in tara investitori care sa aduca tehnologie moderna, resurse financiare, management eficace si o noua filosofie a muncii. In afara de Renault, Ford si Nokia nu mai stiu alti investitori de marca care sa disloce sau sa construiasca in Romania linii de fabricatie de inalta tehnologie.
Ce i-ar atrage?
O infrastructura moderna, in special in transporturi si forta de munca calificata si mai ieftina, comparativ cu aceea din alte tari. Mercedes a renuntat in ultima clipa sa construiasca o fabrica la noi, datorita lipsei de autostrazi.
Cu infrastructura, in special de autostrazi, am dat-o in bara. In loc sa faca aut