"Mulţi artişti şi-au proporţionat munca în forme care facilitează scanarea imaginilor către creier", spune profesorul Adrian Bejan, într-un articol din ziarul "The Guardian".
1 /.
Egiptenii care au înălţat piramide, la Leonardo da Vinci, ori Le Corbusier, "proporţia divină" pare să fie cea care, de-a lungul secolelor, a ghidat artiştii şi arhitecţii.
Această idee a încercat să fie demonstrată şi de personajul Robert Langdon (interpretat de Tom Hanks), un profesor specialis în simboluri, din ecranizarea romanului "Codul lui Davinci"
Se crede că Leonardo a utilizat secţiunea de aur, o proporţie geometrică care este, de fapt, secretul din spatele secretului artei. Această cheie are un efect estetic plăcut, atunci când a pictat Mona Lisa.
Pictorul olandez Mondrian a folosit-o în compoziţiile sale abstracte, la fel ca şi Salvador Dali, în opera de artă Sacrificarea Cinei cea de Taină.
Un academician american de origine română crede însă că a descoperit motivul pentru care această formă de artă este plăcută ochiului. În viziunea lui Adrian Bejan, profesor de inginerie mecanică la Duke University, în Durham, California de Nord, ochiul uman este capabil să interpreteze o imagine creeată conform proporţiei divine mai rapid decât orice altă imagine.
Bejan susţine că în lumea animală – fie o persoană aflată într-o galerie de artă sau o antilopă în savană – este orientată pe orizontală. Pentru antilope, pericolul vine mai întâi dinspre laterale sau din spate, nu de dedesubt sau de deasupra. Pe măsură ce simţul vizual s-a dezvoltat, argumentează profesorul, animalele au devenit mai “deştepte” şi cu mai multă siguranţă, având un simţ vizual mai acut şi, în consecinţă mişcându-se mai repede.
Sursa: youtube.com
Cum încântă ochiul "proporţia divină"?
“Este un fap