Cele mai importante companii petroliere active pe plan local au iesit relativ bine din primul an complet de criza care a adus un regres al volumelor de carburanti vandute pe plan local de circa 6%. Astfel, majoritatea au avut la final de an mai multi bani in conturi decat in anii in care piata crestea. Care a fost secretul?
Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului petrolier Rompetrol, controlat in proportie de 100% de catre compania kazaha de stat KazMunaiGaz, spune ca a reusit sa vanda anul trecut cu 5% mai multa benzina si motorina, dar cresterile nu au fost aduse de vanzarile cu amanuntul.
"Cresterea provine in special din zona de en-gros care a inregistrat variatii de 24% pe total si respectiv 13% in comparatie cu ultimele trimestre. Zona de retail a inregistrat reduceri de volume de 8% in 2009 comparativ cu anul precedent. Reducerile din zona de retail au fost determinate de situatia economica precara in 2009, cand o serie de companii de transport si distributie si-au restrans sau chiar inchis activitatea", explica reprezentantii Rompetrol, al doilea mare jucator de pe piata locala.
In acest context, compania a inceput inca de la primele semne ale reducerii consumului sa-si creasca echipa de vanzari. Au rezultat cu 40% mai multi vanzatori care au dus la cresterea volumelor distribuite catre marii clienti finali.
"Petru a contracara acest efect negativ din piata de retail, compania a compensat minusurile create pe aceasta zona cu volume aduse suplimentar din zona de en-gros in special prin cresterea numarului de clienti cu preponderenta consumatori finali", explica reprezentantii Rompetrol.
Astfel, la finalul anului trecut, reteaua Rompetrol a inregistrat o crestere semnificativa nu pe partea de benzinarii propriu-zise, cat mai ales pe partea de produse destinate consumatorilor mari, cum ar fi bazele interne (unitati