Presiunea din piaţă, lipsa creditării şi creşterea preţului utilităţilor forţează producătorii să-şi reducă la minimum marja de profit. Jucătorii din piaţă susţin că anul acesta va fi mai dificil decât 2009, pentru că piaţa de zidărie se va comprima cu 10%. Şi asta după ce, în 2009, scăderea a fost de 30%.
Reprezentanţii companiilor de profil susţin că nu există, la această dată, nicio premisă de creştere a cererii de materiale de zidărie întrucât beneficiarii privaţi sunt prudenţi cu investiţiile iar statul are un buget redus şi nicio strategie viabilă pentru încurajarea construcţiilor noi.
Compania Ceramica Iaşi a pregătit pentru anul 2010 scenarii care iau în calcul orice variante de evoluţie a pieţei. „Suntem pregătiţi cu planuri de afaceri indiferent dacă piaţa materialelor de zidărie scade, creşte sau rămâne constantă, dar eu cred că a doua jumătate a anului va aduce semnale pozitive din punctul de vedere al investiţiilor în imobiliare", spune Iulian Mangalagiu, director general Ceramica.
El consideră că preţurile terenurilor, dar şi ale materialelor de construcţii au ajuns la minimumul posibil, iar dezvoltatorii vor profita de acest lucru. „După reducerile masive din 2009, producătorii cel puţin nu mai au cum scădea preţurile pentru că următorul pas ar fi falimentul", crede Mangalagiu.
Instabilitate generală
Pro BCA, asociaţia producătorilor de BCA, acuză băncile că au pretenţii exagerate când acordă finanţări pentru firmele din industrie, în timp ce guvernul s-a transformat în cel mai sigur client al lor. „Dacă băncile nu vor acorda finanţări pentru firmele solvabile, care încă au lichidităţi, chiar dacă business-ul este în scădere, în 2012 nu vor mai avea pe cine să crediteze, pentru că multe firme vor dispărea", crede Marius Marin, directorul executiv al Pro BCA şi CEO al grupului Macon-Simcor.
Deşi preţurile materialelor