Adrian Năstase, Miron Mitrea, Călin Popescu Tăriceanu, Ludovic Orban, Emil Boc, Radu Berceanu. Ce au în comun toate aceste personaje? Ei bine, cel puțin câte un album cu fotografii realizate pe șantierul Autostrăzii Transilvania.
Startul s-a dat în primăvara lui 2004, iar printre cei care s-au înghesuit să taie panglica de deschidere a lucrărilor se număra și ministrul de Interne (atunci) Ioan Rus, aflat în campanie electorală pentru Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Acele prime fotografii au fost premonitorii pentru ceea a ajuns să fie Autostrada Transilvania. Un loc de pelerinaj electoral pentru premieri și miniștrii Transporturilor în căutare de capital electoral.
Autostrada Transilvania a ajuns precum maimuțica de pe plaja din Mamaia. Nimeni nu te crede că ai fost la mare, dacă nu ai o poză cu maimuța. La fel cum nimeni nu te crede că ai fost prim-ministru ori ministru al Transporturilor dacă nu ai cel puțin o fotografie de pe șantierul autostrăzii. Mă gândesc, peste sute de ani, cât de bucuroși vor fi arheologii descoperind albumul cu amintiri al celor de la Bechtel. Pe baza lui ar putea reconstitui istoria guvernelor din România.
Și uite așa, din poză în poză, în 6 ani s-au finalizat 40 de kilometri. Dacă Bechtel acceptă să lucreze pe datorie (sunt curios care va fi însă dobânda), anul acesta ar urma să mai fie terminați 20 de kilometri din cei 48 anunțați anul trecut de Radu Berceanu. Puteți calcula și singuri în câți ani vor fi gata toți cei 415 kilometri ai proiectului.
Nu, nu o să insist acum cât ar avea de câștigat Transilvania în urma finalizării autostrăzii. O să vă dau doar un exemplu despre cât a pierdut. În 2008, reprezentanții Mercedes s-au aflat în negocieri cu cei ai Consiliului Județean Cluj pentru deschiderea unei fabrici în apropiere de Săvădisla (în apropiere de Cluj-Napoca). La câteva luni de la negocieri, șefii Merce