Directorul general al grupului italian Eni, Paolo Scaroni, a sugerat astăzi că proiectele Nabucco şi South Stream ar aduce beneficii importante dacă ar fuziona, cel puţin pentru o parte din traseul tranzitat. Sursa: Reuters
„Avem aici o situaţie care ar fi denumită de bancherii de investiţii o potrivire strategică. Dacă toţi partenerii ar decide să fuzioneze cele două gazoducte pentru cel puţin o parte din traseu, am putea reduce investiţiile, costurile operaţionale şi am majora totodată randamentele”, a arătat Scaroni, potrivit Mediafax, care citează upstreamonline.com.
El a adăugat că cele două proiecte au deopotrivă puncte tari şi puncte slabe complementare.
Proiectul Nabucco este susţinut de Uniunea Europeană şi SUA şi vizează transportul de gaze naturale extrase din regiunea Caspică şi Asia Centrală către Europa, tranzitând Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Nabucco este dezvoltat de un consorţiu format din companiile Transgaz Mediaş, OMV (Austria, acţionarul majoritar al Petrom), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), BOTAS (Turcia) şi RWE (Germania).
Gazoductul South Stream ar urma să transporte gaze produse în Rusia spre Europa, pe sub Marea Neagră, şi este dezvoltat de Gazprom, cel mai mare producător şi exportator de gaze naturale din lume, şi de grupul italian Eni. Pentru traseul pe uscat al gazoductului, Gazprom a încheiat până acum acorduri interguvernamentale cu Bulgaria, Serbia, Ungaria, Grecia şi Slovenia. De asemenea, un astfel de acord ar urma să fie semnat şi cu Austria, potrivit datelor grupului rus. De asemenea, şi România este luată în calcul pentru participarea la acest gazoduct.
Concurente sau complementare?
Proiectul Nabucco a fost gândit în vederea diversificării resurselor de gaze ale Uniunii Europene prin reducerea dependenţei de importurile din Rusia, c