Ce se întâmplă cu bolnavii care mor în drum spre spital în maşina salvării? Din punct de vedere administrativ moartea lor nu există. Un medic hunedorean propune o lege care să împiedice ambulanţa să devină car mortuar
CITEŞTE ŞI: Medicul legist Dan Mărculescu a fost inclus pe lista celor mai influenţi oameni din lume
Din Deva sunt trimişi lunar cu ambulanţa circa 25- 30 de bolnavi grav pentru a fi trataţi în clinicile universitare de la Cluj, Timişoara, Târgul Mureş sau Bucureşti. Din aceştia, în medie, unul pe lună moare în timpul transportului. Evenimentul este coşmarul echipajului de pe Ambulanţă.
Pentru că este ilegal să se transporte cadavre în maşina salvării şi nu se poate emite certificat de deces conform procedurii din spital, prima urgenţă a cadrelor medicale de pe Ambulanţă este să predea corpul neînsufleţit. Din acel moment se intră într-un viciu legislativ. Soarta bolnavului decedat în maşină depinde de noroc şi de cât de descurcăreţ este personalul de pe maşina salvării. Emil Stoica, şeful Serviciului de Ambulanţă Deva, spune că, de regulă, spitalele nu primesc persoanele decedate de pe maşinile salvării. „Ar trebui să predăm mortul la prima morgă de pe traseu. Se întâmplă ca decesul să fie noaptea. Nici o morgă nu e deschisă. Am păţit să umblăm cu mortul de la un spital la altul o noapte întreagă pentru a-l preda în vederea întocmirii certificatului de deces”, spune sursa citată. Emil Stoica spune că a avut probleme chiar şi cu Spitalul judeţean din Deva, care, cu circa o lună în urmă, a refuzat să preia o femeie decedată în ambulanţă. Femeia moartă a trebuit să stea în ambulanţă mai multe ore până ce serviciul de medicină legală şi-a început programul.
Moartea în ambulanţă nu există în acte
Potrivit mediului legist Dan Magheru, înregistrarea unui deces al unui bolnav aflat în custodia sistemului sanitar presupune