Producatorul si retailerul de imbracaminte clujean Guara, detinut de familia Mester, vede o diferenta majora intre jucatorii locali si multinationalelele de fashion in relatia cu centrele comerciale, fapt care dezavantajeaza puternic marcile romanesti.
"Un brand strain, pe langa faptul ca este sprijinit financiar de compania-mama, primeste cele mai bune spatii comerciale, cele mai mici chirii si clauze in contract negociabile. Consider ca un mall trebuie sa gaseasca un mix bun de chiriasi, care sa cuprinda si brandurile romanesti. Daca o companie straina vine intr-un centru comercial ca ancora, poate fi plasata intr-o zona mai putin centrala pentru ca oricum are puterea de a atrage singura trafic, iar brandurile mai mici, intr-o zona cu vizibilitate", a declarat pentru ZF Calin Mester, unul dintre actionarii Guara.
Un nivel al chiriilor foarte ridicat si conditii stricte cu mallurile sunt doua dintre motivele pentru care brandurile locale renunta la extindere, sub 10% fiind acelea cu buget pentru dezvoltarea in malluri.
"Este normal ca atunci cand ai costuri de cinci ori mai mici sa iti permiti sa scazi si preturile si sa aplici si promotii", spune Mester.
Acesta este unul dintre motivele pentru care Guara, companie cu afaceri de 2 mil. euro in 2009, a renuntat la doua din cele opt magazine pe care le detinea in tara.
"Am inchis magazinul din Plaza Romania pentru ca nivelul chiriei era foarte ridicat, iar proprietarii spatiului nu au vrut sa negocieze scaderea acestuia. Nici magazinul din Unirea Shopping Center nu mai functioneaza. Ne-a expirat contractul si nu l-am mai prelungit", spune administratorul retelei Guara, care vede pentru 2010 posibilitatea obtinerii unor conditii mai bune in ceea ce priveste contractele cu dezvoltatorii de malluri.
Pentru anul acesta, compania se afla in negocieri cu doua dintre centrele comerciale din