MEDIU. De anul viitor, românii ar putea plăti pentru maşinile vechi duse la „Remat”, în loc să primească bani ca acum. Noul program va funcţiona după principiul european „poluatorul plăteşte”. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
Filosofia proprietarului de rable autohton încape în câteva vorbe ale cetăţeanului Sorin Lăcătuş, din comuna Şona, judeţul Alba, posesor al unei Dacii 1300 din 1997, „imobilizată” în garaj: „Pe nimic nu pot să o dau, mă doare sufletul. Să o dau pe 5 lei, nu pot, mai bine o ţin în curte pe post de coteţ pentru găini”.
În plin avânt al programului „Rabla”, autorităţile le mai dau românilor aflaţi în situaţia lui Sorin Lăcătuş un „brânci” spre centrele „Remat”: de la anul, s-ar putea să dea bani în loc să primească tichete valorice pentru maşina uitată prin curte.
O spune directorul general al Departamentului Proiecte al Administraţiei Fondului pentru Mediu, Gheorghe Papuc, care invocă o reglementare europeană în acest sens, potrivit căreia, România ar putea fi obligată să facă acest pas. Astfel, dacă acum cei care îşi duc maşina la casat primesc între 0,5 lei şi 1 leu pentru fiecare kilogram de fier vechi, pe viitor nu vor mai primi nici aceşti bani.
„De exemplu, în programul «Rabla» nu se dă niciun leu pentru autoturismul predat la punctele de colectare. Primesc tichetul şi atât. Să zică mersi, că de la anul s-ar putea să se aplice principiul poluatorul plăteşte, şi astfel proprietarii să fie obligaţi să scoată bani din buzunar pentru casarea rablelor”, a explicat Papuc.
UE ne-a păsuit deja doi ani
Potrivit directorului Gheorghe Papuc, România a reuşit să-i îmbuneze până acum pe mai marii UE şi a obţinut o derogare de doi ani în privinţa aplicării acestei reglementări. Pe mai departe, se pune doar problema scutirii de o taxă încasată de la cei care vin cu vechiturile la „Remat”.