Deşi petrolul e mult sub cotaţia maximă înregistrată acum un an şi jumătate, factori precum deprecierea leului în faţa dolarului sau creşterea accizelor la 1 ianuarie 2010 îşi spun cuvântul. Sursa: Reuters
Principalele trei companii petroliere de pe piaţa locală au ajuns, în ultimul timp, ca la câteva zile să anunţe câte o nouă majorare a preţului carburanţilor. Nivelul este constant la fiecare: 6 bani pe litru, atât la benzină, cât şi la motorină. Astfel, preţul celui mai ieftin sortiment de benzină a atins o valoare mai ridicată decât cea din iulie 2008, când barilul înregistra maxima istorică de 147 dolari.
În medie, cel mai ieftin litru de benzină costă acum la Petrom (Premium fără plumb) 4,2 lei, la Rompetrol (Efix 95) - 4,39 lei, iar la LukOil (COR 95 fără plumb Euroluk) - 4,31 lei. În vara lui 2008, benzina Euroluk de la LukOil a înregistrat cel mai ridicat nivel pe 4 iulie, de 4,19 lei/litru. Motorina se menţine încă la niveluri mai mici decât atunci.
Taxele, jumătate din preţ
Cea mai importantă scumpire de până acum rămâne cea de la începutul anului, din cauza majorării semnificative a nivelului accizei, inclusiv pe fondul unui curs valutar mai dezavantajos. În total, taxele reprezintă circa 55% din preţul carburanţilor.
Pe de altă parte, petrolul se tranzacţionează acum în jurul valorii de 80 de dolari pe baril, similar celui de la începutul anului.
„Scumpirea vine din majorarea taxelor, din aprecierea dolarului în raport cu leul, creşterea cotaţiilor produselor petroliere, dar şi din cauza introducerii bioetanolului în compoziţia benzinei, la 1 iulie 2009”, ne-a explicat directorul general adjunct al LukOil, Andrei Chirilescu.
„Toată scumpirea vine din majorarea taxelor, aprecierea dolarului în raport cu leul, dar şi din creşterea cotaţiilor produselor petroli