- Diverse - nr. 501 / 12 Martie, 2010 Facand parte din tehnica ingrijirii generale a bolnavului, comunicarea are ca scop mentinerea sau crearea de legaturi intre persoane. Ea se poate practica in diverse registre, profesional, tehnic, privat. Exista diferite niveluri de comunicare, superficiala, cu implicare personala redusa sau profunda, cu multa implicare personala. Comunicarea poate exprima banalitati, adevaruri filosofice, tehnice, stiintifice, marturii personale etc. Exista diferite forme de comunicare, verbala, prin cuvinte, non-verbala, sustinuta de corp, mimica, grimase, atitudini corporale etc. Pentru ca o comunicare sa fie eficienta, respectiv sa permita persoanelor sa se intalneasca si sa se descopere, este necesar un anumit climat. Acest climat este creat daca interlocutorii sunt autentici, sa fie ei insisi in situatia data, fara sa poarte masca, fara teama de a se arata asa cum sunt, fara sa-si ascunda resentimentele. Interlocutorii isi accepta reciproc valoarea, fiecare manifesta interes si stima pentru celalalt. Cand isi vorbesc, fiecare incearca sa inteleaga exact ceea ce exprima celalalt si de ce gandeste asa. Fiecare cauta astfel sa patrunda in lumea celuilalt. Cand comunicarea are ca scop crearea sau mentinerea unei legaturi intre persoane, ea necesita, printre altele, si un ascultator de calitate. O persoana care isi asculta interlocutorul, il priveste, il invita la discutie, il face sa se simta comod, in largul sau, fara sa ia initiativa discutiei. Se concentreaza pe trairile interlocutorului, si nu numai, pe faptele pe care le evoca, este atenta la modul in care celalalt simte lucrurile, oamenii, evenimentele, se intereseaza si de persoana prezenta, nu numai de problema despre care vorbeste aceasta. Incearca sa vada problema din punctul de vedere al subiectului abordat. Isi respecta interlocutorul si ii arata respect. A comunica inseamna ince