- Ministrul Culturii si Patrimoniului National -
Dupa ce a renuntat la industrie, la petrol si gaze, la aur si argint, la banci si statiuni balneare, la telecomunicatii, la caile ferate si la serviciile comunale din marile orase, Romania renunta, zi dupa zi, si la patrimoniul national construit. De la palate, conace boieresti, biserici si castele, la hanuri si cazinouri din secolele trecute; de la cetati dacice, la amfiteatre, drumuri, forturi si galerii miniere romane; de la cartiere intregi de superbe case burgheze din secolul trecut, la edificii unicat, proiectate de mari arhitecti inclusi in enciclopedii straine; de la case memoriale ale corifeilor istoriei si culturii nationale, la cladiri unice, legate de mari acte de bravura ale inaintasilor - aproape tot ce se poate numi tezaur al trecutului romanesc se afla in ruina, pe cale de disparitie, in stadiu terminal... Cu alte cuvinte, din punct de vedere al patrimoniului national, Romania tinde sa devina un stat fictiv, imaginar, mult mai putin concret decat... conturul sau pe harta Europei. Toate aceste nenorociri s-au intamplat in ultimii 20 de ani, de cand obisnuim sa spunem ca traim in democratie. Formal, conform literei legii, cultura ar fi trebuit sa ocupe un loc prioritar pe agenda publica, tinand seama ca noii politicieni sunt mult mai scoliti decat inaintasii lor comunisti. Desteptii ar fi fost bine sa-i tina la respect pe prosti; iluminatii, pe ignoranti; invatatii, pe agramati... Ce s-a intamplat in realitate? S-a instaurat dictatura banului. Mult mai perversa decat dictatura comunista. Cine ar fi trebuit sa monitorizeze intreaga evolutie a fenomenului? Autoritatile statului, reprezentate de Ministerul Culturii. Din pacate, succesiunea s-a facut intre ministri buni si ministri mediocri. N-a apucat unul bun, gen Plesu, Caramitru sau Musca, sa-si puna in aplicare proiectele, ca schimbarea algor