Arta de a-i convinge pe consumatori să cumpere a devenit o ştiinţă, care se bazează pe studii psihologice, cercetări privind comportamentul şi tehnologii avangardiste: culori, mirosuri, trucuri şi strategii. Vă propunem o călătorie pe tărâmurile neuromarketingului, disciplina care „ne obligă“ să cumpărăm.
RTX9338PJS - un nume ciudat, pentru un produs şi mai ciudat: un spray care conţine aromă de cheeseburger cu bacon. Acelaşi produs care este pulverizat din abundenţă în sistemele de aerisire din fast-fooduri şi care contribuie la creşterea vânzărilor de hamburger. În timp ce clienţii au impresia că acel miros este o aromă autentică de grătar, ei se află, fără să ştie, în faţa celui mai nou truc din marketing, aşa-numitul sensory branding.
Parfumul cumpărăturilor
Pe scurt, este vorba de o serie de strategii la care sunt supuse simţurile noastre de consumatori în restaurantele fast-food, şi nu numai. În 2007, psihologul Eric Spangenberg a descoperit, de exemplu, că aroma de vanilie într-un magazin de haine a dus la dublarea vânzărilor. Iar inginerii unui cunoscut producător de cafea solubilă au depus eforturi uriaşe pentru a realiza recipiente capabile să elibereze cantitatea maximă de arome atunci când se deschide capacul. Misiunea lor nu a fost deloc uşoară, pentru că, în stare liofilizată, cafeaua nu miroase cine ştie ce. Însă noi, consumatorii, nu trebuie să ştim asta. La fel cum nu ar trebui să ştim că raionul de pâine, în nouă din zece supermarketuri se află aproape de intrare. Mirosul de pâine proaspătă ne stimulează apetitul şi ne face să avem impresia că şi produsele mai vechi sunt proaspete.
Culoarea ouălor
Simţul olfactiv nu este singurul luat în vizor. Aţi observat cumva că în ultimii ani ouăle au devenit din ce în ce mai maronii? Nu asistăm nicidecum la o mutaţie genetică a găinilor, ci î