Firmele nu mai sunt dispuse să acorde angajaţilor prime sau cadouri de Sărbătorile Pascale, cum făceau în anii anteriori. În vremuri de recesiune economică, românii nu mai speră la „motivaţii“ din partea companiilor. Ei sunt preocupaţi de păstrarea locului de muncă şi mai puţin de masa de Paşte.
Condiţiile economice îi determină pe angajaţi să nu se mai aştepte la recompense din partea patronilor. Deşi era prezentă în grila de resurse umane în urmă cu doi ani, politica de acordare a motivaţiilor, atât financiare, cât şi nonfinanciare, s-a schimbat începând cu anul 2008, când multe companii au redus drastic bugetul destinat acestui segment.
Citiţi şi:
Carnea pentru Paşte, mai scumpă cu 20%
Relaxare la saună sau grătare la iarbă verde, de Paşte
Firmele din domenii precum serviciile, producţia sau comerţul erau primele în topul celor mai generoase, acestea acordând până acum doi ani pe lângă prime şi alte tipuri de bonusuri de Paşte.
Bonusuri simbolice
În prezent, multe dintre companii întâmpină dificultăţi financiare şi sunt nevoite să apeleze la practica şomajului tehnic, la disponibilizări masive sau la reduceri salariale. În aceste condiţii, politica de acordare a bonusurilor a dispărut complet sau şi-a păstrat un loc simbolic în buget.
„Anii trecuţi, firmele ofereau prime în bani, produse specifice sărbătorilor, bonuri-cadou", spune Catrinel Meicu, de la compania de consultanţă în resurse umane Von Consulting.
Anul acesta, companiile vor oferi bonuri de masă, iar ca bani, plafonul cel mai des practicat este cel de 200 lei. „Ponderea motivaţiilor financiare comparativ cu cele nonfinanciare s-a păstrat, raportul fiind de 80% -20%", susţine Alexandru Talmazan, managing partner la agenţia de recrutare Wrightson România. Specialiştii în resurse umane consideră că firmele nu se mai axează pe